veterina praha
email veterina
facebook veterina

ZUBNÍ KÁMEN

Tvorbou zubního kamene jsou nejvíce postižena toy plemena, španělé, kříženci a jezevčíci. Nejprve se vytváří tzv. zubní plak. Na jeho tvorbě se podílí faktory vnější – potrava a faktory vnitřní – ústní flora a sliny. Podstatnou část plaku tvoří mikroorganismy a produkty jejich metabolismu. Na tomto plaku se usazují další minerální látky a vzniká zubní kámen. Ten se dostává pod dáseň , odtlačuje ji od zubu a traumatizuje ji. Postupně dochází k oddalování dásně od zubního cementu a vzniká prostor označovaný jako parodontální chobot. V tomto prostoru dochází k usazování potravy , pomnožování bakterií, redukci dásně a rozšiřování procesu do hloubky. Tento stav se projevuje zápachem z dutiny ústní, zvýšeným sliněním a krvácivostí, často bolestivým příjmem potravy nebo sníženým příjmem potravy. Pokud proces tvorby zubního kamene pokračuje bez terapie dál , dochází k viklavosti a uvolňování zubu ze zubního lůžka. Okolní dásně reagují zánětem (gingivitida). Dásně jsou zduřelé, červené, na dotyk bolestivé a často krvácejí. Gingivitida může být způsobena i jiným, třeba celkovým onemocněním.

Terapie spočívá v pravidelném odstraňování zubního kamene a v případné aplikaci antibiotik. Snesení zubního kamene se provádí ultrazvukem. Tento zákrok je nutno provádět v sedaci. Mechanické čištění srpkem není stomatology doporučováno z hlediska nevratného poškození skloviny.

Velice často je odstraňování zubního kamene oddalováno, popř. zcela opomíjeno, právě ze strachu z narkózy. Zde je třeba připomenout, že parodontóza je pro pejska bolestivým onemocněním, a že zvýšený výskyt bakterií v dutině ústní psa má negativní dopad na vnitřní orgány, především na srdce ( kardiaci musí mít obzvlášť udržovanou dutinu ústní), ale zároveň na vaše zdraví při mazlení se s pejskem.

Preventivní boj se zubním kamenem vyžaduje trpělivost ze strany majitele i ze strany psa. Je výhodné začít čistit zoubky už v raném věku zvířete . Jelikož se zubní plak vytváří během 48 hodin je žádoucí přerušit jeho tvorbu čištěním zubů minimálně ob den. Čištění by se mělo provádět zubními pastami určenými pro psy a enzymy. Zubní pasty určené pro lidi jsou vzhledem ke dráždění žaludku nevhodné. Pro pejsky, kteří čistění zubů netolerují, lze obden podávat enzymatické žvýkací plátky. V poslední době se používají i různé typy gelů, nanášené přímo na rozhraní krčků zubů a dásní.