veterina praha
email veterina
facebook veterina

ZUBNÍ KÁMEN

Tvorbou zubního kamene jsou nejvíce postižena toy plemena , španělé, kříženci a jezevčíci.Nejprve se vytváří tzv. zubní plak Na jeho tvorbě se podílí faktory vnější – potrava a faktory vnitřní – ústní flora a sliny.Podstatnou část plaku tvoří mikroorganismy a produkty jejich metabolismu. zubni kamen pesNa tomto plaku se usazují další minerální látky a vzniká zubní kámen. Ten se dostává pod dáseň , odtlačuje ji od zubu a traumatizuje ji. Postupně dochází k oddalování dásně od zubního cementu a vzniká prostor označovaný jako parodontální chobot. V tomto prostoru dochází k usazování potravy , pomnožování bakterií, redukci dásně a rozšiřování procesu do hloubky.Tento stav se projevuje zápachem z dutiny ústní, zvýšeným sliněním a krvácivostí, často bolestivým příjmem potravy. Pokud proces tvorby zubního kamene pokračuje bez terapie dál , dochází k viklavosti a uvolňování zubu ze zubního lůžka. Okolní dásně reagují zánětem (gingivitida). Dásně jsou zduřelé, červené, na dotyk bolestivé a často krvácejí. Gingivitida může být způsobena i jiným, třeba celkovým onemocněním.

Terapie spočívá v pravidelném odstraňování zubního kamene a v případné aplikaci antibiotik. Snesení zubního kamen se provádí u mírných forem srpkem, u těžšího postižení ultrazvukem.Tento zákrok je nutno provádět v sedaci.

veterina_zubni kamenVelice často je odstraňování zubního kamene oddalováno,popř.zcela opomíjeno , právě ze strachu z narkózy. Zde je třeba připomenout, že parodontóza je pro pejska bolestivým onemocněním , a že zvýšený výskyt bakterií v dutině ústní psa má negativní vliv na zdraví vaše i ostatních lidí v okolí.

Preventivní boj se zubním kamenem vyžaduje trpělivost ze strany majitele i ze strany psa. Je výhodné začít čistit zoubky už v raném věku zvířete . Jelikož se zubní plak vytváří během 48 hodin je žádoucí přerušit jeho tvorbu čištěním zubů ob den. Čištění by se mělo provádět zubními pastami určenými pro psy a enzmymy. Zubní pasty určené pro lidi jsou vzhledem ke dráždění žaludku nevhodné. Pro pejsky, kteří čistění zubů netolerují, lze obden podávat enzymatické žvýkací plátky. V poslední době se používají i různé typy gelů, nanášené přímo na zuby.